Cierpa B.V.

Klantcase
16 maart 2021 - geschreven door Cierpa B.V.
  • Specialismes
  • Sectoren
  • Tags
Klantcase

Daelmans: verbeteren over meerdere vestigingen

Daelmans gelooft niet in een vastomlijnd verbeterproces

Daelmans gelooft niet in een vastomlijnd verbeterproces. ‘Mooi, al die theorieën, maar wat past er bij onze mensen en onze cultuur?’ Dat eigengereide zit in het DNA van dit trotse familiebedrijf. Maar liefst 1 miljard heerlijke koeken en banketproducten rollen jaarlijks van de lijn. WCM Facilitator Floris Wiskie startte met Cierpa OEE bij Daelmans Oss en rolde het zelf uit over de andere vestigingen van het bedrijf!

Daelmans: verbeteren over meerdere vestigingen

Maak ons even lekker: wat produceren jullie precies?

“Allerlei soorten koek en banket. Speculaasbrokken, stroopkoeken, gevulde koeken, appelkoeken, rondo’s, stroopwafels, kokosmakronen, producten met korst, enzovoorts. Sommige koeken krijgen nog een laagje glazuur, chocola of smarties erop.”

 

Hoe ziet het productieproces bij Daelmans eruit?

“We werken op 3 productielocaties met 275 werknemers. Scherpenzeel, Oss en Nieuwkuijk. Op iedere locatie maken we specifieke producten en daar zijn we ook helemaal op ingericht. Zo hebben we in Oss een locatie die alleen maar stroopwafels maakt.

In de productie starten we met een bepaald deeg of beslag. Op de lijn wordt dat in een vorm gegoten of gespoten en daarna start het bakproces. Sommige artikelen worden nog nabewerkt met een laagje coating of chocolade en dan volgt het semi-automatische inpakproces. Vanuit het centrale magazijn in Oss worden de producten geleverd aan de klanten.”

 

 

"We werken met een eigen samenstelling uit verschillende verbetermethodes. De krenten uit de pap, eigenlijk."

 

 

Hoe verbeteren jullie bij Daelmans?

“We zijn 2 jaar geleden gestart met verbeteren. We hebben gekozen voor een eigen samenstelling uit verschillende theorieën in plaats van een klassieke verbetermethode. De krenten uit de pap, zeg maar, uit TPM, LEAN, Six Sigma, etcetera. Wat spreekt ons aan, wat past bij ons, wat werkt? Overkoepelend noemen we onze methode WCM, World Class Manufacturing.

In de praktijk werken we met een team van ongeveer 20 enthousiaste ambassadeurs van de werkvloer. Dat zijn mensen van de bakkerij, de inpakafdeling, de technische dienst, het magazijn, die het allemaal leuk vinden om met verbeteren bezig te zijn. Ze pakken eigenlijk allemaal een onderdeeltje uit het verbeterproces – of het nu gaat om het meten van OEE of ombouwen via SMED – en op dat punt bekwamen zij zich verder.

Op allerlei afdelingen binnen het bedrijf raken mensen zo betrokken bij het verbeteren en is er extra kennis over verschillende verbetergebieden.”

 

Geen gebruikelijke werkwijze! Waarom hebben jullie daarvoor gekozen?

“Daelmans is een praktisch ingesteld bedrijf: wat we zien pakken we aan. Als WCM Facilitator ben ik weliswaar de spil die het verbetertraject aan de gang probeert te houden en het overzicht heeft, maar ik kan maar op 1 plek tegelijk zijn. Het is fantastisch als mensen dagelijks op de werkvloer hulp kunnen bieden en de verbeterfilosofie kunnen uitdragen. Het geeft ook enorm veel draagvlak op de werkvloer.”

 

 

"Pas als mensen de voordelen zien, ontstaat er draagvlak." 

 

 

Was dat draagvlak op de werkvloer er direct?

“Pas als mensen de voordelen zien, ontstaat er draagvlak. De eerste reacties waren moeizaam. ‘Weer een project, daar stoppen we volgend jaar toch weer mee.’ Of ‘Waarom 5S, we weten alles toch te vinden?’ Maar nu hebben we complete en nette schaduwborden op de werkplek en merken mensen dat het toch werkt. Aan de lijn meten we de OEE nu digitaal, waardoor operators van die papiertjes aan de lijn af zijn.

Ook ons verbeterbord werkt enorm motiverend. Iedereen kan een idee op het bord plaatsen. We kiezen de beste om mee aan de slag te gaan, maximaal vier tegelijk. Zo hebben we binnen 2 jaar wel 50 verbeterideeën doorgevoerd, van een kleine verbetering als het plaatsen van een opstapje om een machine makkelijker te bedienen, tot een grote verbetering als het automatiseren van een deel van de chocoladelijn. Mensen zien dat suggesties worden opgepakt en de verbeteringen werkelijk gerealiseerd worden. Dat motiveert enorm om te blijven zoeken naar verbeterkansen.”

Daelmans: verbeteren over meerdere vestigingen

Waarom hebben jullie gekozen voor Cierpa OEE binnen jullie verbeterstrategie?

“We waren op zoek naar goede OEE-software. Niet alleen hadden 3 van de 5 beslissers al positieve ervaringen met de software van Cierpa bij andere werkgevers, maar ook het totaalplaatje klopte: bedieningsgemak, behapbare kosten – en gewoon een goed verhaal.”

 

Jullie werken op meerdere locaties met Cierpa OEE. Voor de uitrol van de software hebben jullie gekozen voor een train-de-trainer-aanpak. Hoe ging dat in de praktijk?

“We zijn met de software gestart in Oss. Han van der Heijden van Cierpa heeft mij daar opgeleid tot trainer. Ik ken de software, heb het overkoepelende beeld, kan het management voorzien van alle benodigde informatie. Maar ook op de werkvloer en op de andere locaties hebben we ogen en handen nodig.

 

 

"Door de train-de-trainer-aanpak blijven we onafhankelijk en houden we de kosten laag."

 

We willen niet afhankelijk zijn van externe consultants, we hebben liever lagere kosten en interne kennis. Daarom ben ik vervolgens onze eigen ambassadeurs gaan trainen. Dat verliep eigenlijk heel goed. Zij weten nu ook hoe de software werkt, hoe je instellingen kunt veranderen, aan de bel kunt trekken als iets niet naar behoren werkt. Die extra kennis op iedere locatie is heel welkom.”

Daelmans: verbeteren over meerdere vestigingen

In hoeverre verbindt de software de 3 vestigingen?

“De vestigingen staan in de praktijk echt los van elkaar. Daarom zie je ook als je inlogt 3 afzonderlijke locaties met daaronder ieders eigen lijnen. Wel werken we op iedere locatie met dezelfde opzet binnen de software en dezelfde parameters binnen rapportages. Zo zijn de locatierapportages makkelijk te vergelijken of samen te voegen tot een overzichtelijke totaalrapportage voor het management.”

 

Wat levert Cierpa OEE jullie op?

“Heel veel inzicht. In ons besparingspotentieel, storingen, stilstanden. En prachtige analysemogelijkheden. Vroeger hadden we klappers vol met data. Maar op papier kun je niet analyseren. Dus we bewaarden die klappers 5 jaar en dan gingen ze weg.

 

 

"Vroeger hadden we klappers vol data. Maar op papier kun je niet analyseren, dus na 5 jaar gingen ze weg. Nu hebben we met een druk op de knop alle verbeteranalyses die we nodig hebben."

 

De software van Cierpa laat duidelijk zien waar onze verbetermogelijkheden zitten, waardoor we heel gericht kunnen verbeteren. We hebben bijvoorbeeld de omsteltijden van bepaalde lijnen kunnen halveren. Dat gaat om serieuze kostenbesparingen.

En daar blijft het vanzelfsprekend niet bij, we blijven ons doorlopend richten op ons potentieel om het nog slimmer en efficiënter te doen!”

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Cierpa Software in jouw organisatie? Neem contact op, we geven je graag advies en een demo!

www.cierpa.nl
info@cierpa.com
010 261 41 71

 

 
Video

Interessante informatie?

Het netwerk van de Lean Portal.nl is altijd benieuwd hoe we verder kunnen helpen.