Voluyt

Klantcase
22 mei 2023 - geschreven door Voluyt
  • Specialismes
  • Sectoren
  • Tags
Klantcase

Zelfverbeteren bij Jacobs Douwe Egberts

Bij de koffie- en theefabriek van Jacons Douwe Egberts hebben we 30 operationele professionals opgeleid in het gebruik van de ‘Six-step Kaizen’ methode.

De fabriek in Joure heeft wereldwijd een sterke positie met de productie van instantkoffie, liquidkoffie en thee. Maar… in Joure leggen ze de lat elke dag wat hoger. Elke dag slimmer denken en sneller handelen is het doel. Bij Douwe Egberts noemen ze dat 'Made to Stand Out'. Daar leent de aanpak van Zelfverbeteren® zich uitstekend voor!

En zo gingen teamleiders van de productie, logistiek, technische dienst en de kwaliteitsafdeling aan de slag met het opsporen en oplossen van operationele knelpunten in hun processen.

En wat hebben ze een impact gemaakt! Dat mooie dunne cellofaan om elk theedoosje bijvoorbeeld. Het is een zeer gevoelig proces om dat er netjes omheen te krijgen. Dat ging dan ook regelmatig mis, met herwerk en afval als gevolg. Door aanpassing van de geleiders op de lopende band kon een mooie reductie in verspillingen gerealiseerd worden. 

Wat ook wel eens misging: een van die 100 verschillende smaken kwam in het verkeerde doosje terecht! Met een goed toegepaste Root Cause Analysis zijn daar flinke stappen in gezet. En nog een mooi voorbeeld; hoe zorg je nou dat bij een wissel naar een ander verpakkingsformaat altijd de juiste mallen en materialen klaarliggen? Na het doorlopen van de DMAGIC®-verbetermethode is hier een prachtige trolley uitgekomen waar de materialen in lijn met de planning reeds op gesorteerd kunnen worden. Draaien maar!

 

Interessante informatie?

Het netwerk van de Lean Portal.nl is altijd benieuwd hoe we verder kunnen helpen.