Cierpa B.V.

Klantcase
16 maart 2021 - geschreven door Cierpa B.V.
  • Specialismes
  • Sectoren
  • Tags
Klantcase

RAVO: van Kaizen demo naar grootse besparingen

Nu heeft het bedrijf binnen 7 maanden grote verbeteringen én besparingen weten te realiser

Omar Bano werkt in Alkmaar aan de continue verbetering bij RAVO, de wereldmarktleider op het gebied van veegmachines. Hij is gestart met een demo van Cierpa Kaizen. Eerst zien dan geloven, was het idee. Nu heeft het bedrijf binnen 7 maanden grote verbeteringen én besparingen weten te realiseren!

 

 RAVO: van Kaizen demo naar grootse besparingen

Wat doet RAVO precies?

“RAVO ontwikkelt en produceert complexe middelgrote veegmachines wereldwijd. We hebben een breed productassortiment, waarmee we reinigingsoplossingen bieden voor stedelijk of landelijk gebied, zand of bladeren, snelwegen of fietspaden.

RAVO is opgericht in 1964 in Alkmaar, waar ons hoofdkantoor en onze moderne productiefaciliteit nog steeds zijn gevestigd. Als RAVO B.V. vallen wij met zo’n 250 werknemers onder de Franse Fayat Group.

De kracht van RAVO ligt in een uitgebreide baanbrekende ervaring en de combinatie van solide, bewezen technologie met intelligente innovaties en een sterke samenwerking met klanten. We willen met onze veegmachines bijdragen aan een schoner milieu, verbetering van de volksgezondheid en het welzijn van mensen in stedelijke gebieden.”

 

Wat doet de productiefaciliteit in Alkmaar?

“Onze veegmachines worden geassembleerd in Alkmaar op de hoofdvestiging van RAVO. Onze subvestiging is in Heerhugowaard. Daarnaast hebben we verschillende servicevestigingen. “

 

Wat is jouw functie?

“Ik houd me als continu verbeteraar bezig met het verbeteren van de productie, het realiseren van kostenbesparingen en het verhogen van de kwaliteit van de machines en ons productieproces.”

 

"Verbeteren deden we al. Maar na verloop van tijd stagneerde de boel altijd weer."

 

Welke obstakels kwam je daarbij tegen?

“We waren altijd wel aan het verbeteren. Aan ideeën geen gebrek: van hoog naar laag, iedereen had altijd wel ideeën hoe het anders kon. We hadden meetings, interessante gesprekken. We begonnen steeds weer enthousiast, gebruikten Excel om het allemaal te noteren – en na verloop van tijd stagneerde de boel weer. Implementeren en borgen was niet ons sterkste punt.

 

Hoe ben je uitgekomen op Cierpa Kaizen?

“Ik ben op zoek gegaan naar een systeem dat wél werkte. Dat overzicht bood. Waar die trigger in zat om door te pakken. Ik kwam Cierpa Kaizen tegen en zag die mogelijkheden.

Het was nog wel even lastig om iedereen mee te krijgen. ‘Wéér een systeem, we hebben toch al vanalles in huis?’ Toen ben ik gewoon begonnen. Met een demo. We startten een nieuw verbetertraject en ik ben de Cierpa Kaizen gaan bijhouden, gewoon voor mezelf. Daar rolden allerlei inzichten uit. Visueel, maar ook financieel. Ik kon ineens resultaten laten zien. En tóen kreeg ik mensen mee. De directie was meteen om toen ik kon laten zien welke besparingen binnen handbereik lagen.”

 

"Al in de demo liet Cierpa Kaizen tastbare resultaten zien. Toen was iedereen meteen om."

 

Hoe werken jullie nu?

“We hebben nu elke week een meeting. In Cierpa Kaizen zie je de updates, stapsgewijs. Je ziet alle acties die spelen. Je hoeft niet meer zelf achter acties aan te zitten, de software doet het voor je: het laat zien wat er door wie gedaan moet worden en geeft een seintje wanneer dat nodig is. Dat is precies wat we nodig hadden om door te kunnen pakken.

Mensen zien nu ook dat er wat gedaan wordt met hun ideeën – en dat de acties echt worden afgerond. Dat motiveert enorm.”

 

Welke resultaten hebben jullie geboekt?

“We zijn gestart met 100 verbeteracties, voornamelijk in de productie. In 7 maanden tijd hebben we al 60% opgelost! We hebben op die manier enorm veel verspillingen weggewerkt. Dat bespaart ons tijd en geld. Los daarvan geeft het ook veel meer rust en structuur op de werkvloer, omdat het proces soepeler loopt.

Dat resultaat motiveert ons allemaal. De productie was de eerste afdeling die met Cierpa Kaizen aan de slag is gegaan. Nu gaan we verder met andere afdelingen."

 

 

"We hebben al enorm veel verspillingen weggewerkt. Dat bespaart tijd en geld. En het geeft veel rust en structuur op de werkvloer."

 

Welke verbetertips kun jij vakgenoten meegeven?

“Om blijvend te kunnen verbeteren moet het stapsgewijs. Anders haken mensen af. Sta open voor verandering, dán kun je echt stappen gaan maken.”

 

 
Video

Interessante informatie?

Het netwerk van de Lean Portal.nl is altijd benieuwd hoe we verder kunnen helpen.