EZ Factory

Blog
30 juli 2021 - geschreven door EZ Factory
  • Specialismes
  • Sectoren
  • Tags
Blog

Autonoom Onderhoud - Blog 9

Continu verbeteren

Jungle Power Drinks* heeft een jaar geleden EZ-GO geïmplementeerd en het gebruik van de app op de werkvloer is vanzelfsprekend. Het team bespreekt bovendien wekelijks in het teamoverleg de data uit het platform, om daarmee continu te blijven verbeteren. We schuiven aan bij een werkoverleg, waar Youssef als nieuwe operator wordt voorgesteld en Bianca fel van leer trekt tegen haar collega’s.

Het is dinsdagochtend 07.20 uur en de operators van de dagploeg druppelen binnen in de overlegruimte die met grote glazen ruiten uitkijkt over de productievloer. Om stipt 07.30 uur zitten er 12 operators rond de tafel en neemt teamleider John Veldman het woord.

‘Goedemorgen allemaal, en een speciaal welkom voor Youssef, onze nieuwe operator op de verpakkingslijn. Hij begint vandaag op de lijn bij Bianca.’

Iedereen kijkt naar de jonge, modieus geklede jongen met de grote bruine ogen.

‘Ik weet zeker dat wij het prima gaan vinden samen, Youssef,’ zegt Bianca.

‘Goed, zegt John hoofdschuddend, dan weten we dat ook weer. Dit is geen koffieclubje dus laten we de cijfers erbij pakken.’

Op het centrale scherm verschijnen de hoofdonderwerpen, die iedereen inmiddels kan dromen:

-        Gevaarlijke situaties

-        AO-statistieken

-        Verbeteringen

-        Mededelingen en rondvraag

Gevaarlijke vloer

‘Er is deze week een potentieel gevaarlijke situatie gemeld,’ zegt John, ‘en wel door onze productieleider, Robin. Hij liep langs de vulmachine en merkte dat de vloer daar glad was. Hoe denken jullie dat dat komt?’

Geen reactie, elf paar ogen staren hem aan, Bianca kijkt met opeengeperste lippen de kring rond.

Dan zet John de statistiek van de betreffende taak op het scherm. Inderdaad blijkt die in de afgelopen maanden 7 keer niet afgetekend te zijn.

Bianca houdt het niet meer en barst uit: ‘Dat zeg ik nou al tijden! Elke week moet die vloer geveegd en gemopt worden aan het einde van de nachtdienst op woensdag en het gebeurt gewoon niet, dat ziet een blinde hond nog! Het is toch niet omdat ik een vrouw ben dat ik de enige ben die snapt hoe belangrijk schoonmaken is.’

Youssef schiet in de lach.

John zet intussen de lijst met geplande en uitgevoerde taken uit EZ-GO op het scherm.

‘Ik denk dat er een andere oorzaak is, Bianca.’

Iedereen tuurt naar het scherm, waar een overzicht staat dat ze nog niet eerder gezien hebben. Bij elk cluster van afsluitende taken per dienst staat een aantal minuten, dat per cluster varieert van 8 tot wel 36.  

John licht het toe: ‘In het EZ-GO platform kun je per taak ook de geplande tijdsduur invoeren. Daar ben ik maar eens mee begonnen en dat geeft hele verhelderende inzichten. Je ziet hier bijvoorbeeld dat de weekafsluiting van de nachtshift van woensdag 36 minuten kost. Dat is veel meer tijd dan die er standaard voor staat in onze planning.’

Aan tafel ontstaat veel geroezemoes. Iedereen kijkt bij zijn eigen shifts en de aansluitende shifts hoe het zit.

‘Zie je wel,’ roept Bianca uit, ‘mijn afsluiting op vrijdag is ook veel te vol. Terwijl ik donderdags altijd tijd overhoud.’

Het team spreekt af op een ander moment samen de takenlijst opnieuw door te nemen en een aantal weektaken beter over de week te verdelen.

‘Kunnen we dan ook eens kijken naar de taken die juist te vaak ingepland staan?’ vraagt een andere operator. ‘Ik sta elke dag een sensor te inspecteren die elke keer brandschoon is. Dat kan best naar wekelijks.’

‘Goede suggestie,’ zegt John. ‘Dat nemen we dan ook mee.’

Liever vooraf oplossen dan achteraf problemen

‘Okee jongens, even door,’ zegt John, die de tijd door ziet tikken. ‘Laten we even kijken naar de afwijkingen bij de onderhoudstaken.’

Bijna alle taken staan op groen, wat betekent dat ze consequent voor 100% worden uitgevoerd. Op een na: de dozentrekker.

Youssef grinnikt. ‘Heet dat echt zo?’

‘Ja, Youssef, dat heet echt zo,’ reageert Bianca. ‘Dat is een machine die met zuignappen de verpakkingsdozen in de goede vorm zet. We moeten die zuignappen twee keer per week controleren, want als ze verslijten, of er komt vuil op, dan werken ze niet goed meer en dan krijgen we storing.’ Ze kijkt de kring rond. ‘En dan zijn we verder van huis, of niet soms?’ Haar collega’s knikken. Niemand haalt het in zijn hoofd om tegen Bianca in te gaan maar deze keer heeft ze ook echt gelijk.

John vervolgt: ‘Als jullie dat allemaal zo belangrijk vinden, is het wel opvallend dat deze taak al twee weken achter elkaar is overgeslagen. Ik kan natuurlijk precies zien door wie, maar daar gaat het nu niet om. Jullie staan allemaal wel eens aan die machine. Waarom gebeurt dit niet volgens schema?’

Een van de operators neemt het woord. ‘Het kost echt veel tijd, want die dingen zitten diep in de machine en je moet de hele machine minstens 20 minuten uitzetten om de inspectie en schoonmaak te doen. Op sommige dagen is daar gewoon geen tijd voor. We moeten wel produceren, natuurlijk.’

Bianca reageert: ‘Maar vorige week stonden we 2 uur stil omdat het tot een storing leidde. Dat is toch veel erger?’ Ze kijkt Youssef aan, die blij is dat hij nu al wat kan toevoegen: ‘Eh ja, 40 minuten in de week is minder erg dan een storing van 2 uur. En storingen komen natuurlijk altijd als je het niet kunt gebruiken.’

‘Precies!’ Bianca wil hem op zijn rug slaan, maar houdt zich in. Ze wil de jongen niet te veel intimideren. ‘We hadden een spoedbestelling en die hebben we dus niet gehaald. De klant was superkwaad.’

John kijkt de kring rond. ‘Inderdaad, dat heeft veel tijd en geld gekost. Luister, ik snap dat jullie door willen met de productie en ik waardeer jullie inzet, maar deze controles kunnen we echt niet overslaan. Zet die machine maar 20 minuten stil voor die inspectie, dat is echt nodig.’

Opgelost!

Het volgende punt op de agenda zijn de verbetermeldingen. Toen ze vorig jaar met de EZ-GO-app startten, kwamen de eerste weken tientallen meldingen binnen van loszittende schroefjes, onlogische handelingen, vervuilende situaties et cetera. Het oplossen daarvan leverde in de eerste maanden meteen een forse daling op van korte stops en storingen, het elimineerde een aantal gevaarlijke situaties en het werd ook nog eens prettiger werken. John weet zeker dat de 10% productiviteitsstijging in die periode volledig daaraan toe te schrijven is.

Nog steeds zetten de operators elke week enkele meldingen in de app, compleet met beeld en een voorstel voor de oplossing. Deze week bespreken ze een melding van Wolf. ‘Die naam had ik al toen ‘ie nog niet hip was,’ zegt de bebaarde vierenvijftigjarige operator eerst nog even tegen Youssef.

De anderen zuchten. Hij vertelt dit tegen elke nieuwe persoon die hij tegenkomt. Wolf gaat onverstoorbaar verder: ‘Het gaat dus om de flesjes die steeds omvielen bij lijn 4. Dat leidde tot veel korte stops, wat bleek te komen door een sensor die steeds scheef kwam te staan doordat die machine nogal trilt. In overleg met de TD hebben we nu een extra actie in de app gezet, om at te controleren en de sensor indien nodig weer aan te draaien. Dus dan weten jullie waarom dat zo is.’

‘Maar er was meer toch?’ vraagt John.

‘Ja, dat is het mooie,’ zegt Wolf. ‘Die actie hoeft maar kort gedaan te worden, want de TD heeft een nieuwe bevestiging voor de sensor besteld en die is er over een week of 2. Dan vervangen ze die en halen we de actie er weer uit.’

‘Mooi zeg,’ reageert Youssef. ‘Dus je hebt in feite een tijdelijke oplossing én een echte oplossing.’

‘Juist,’ antwoordt Wolf. ‘En als jij niet bij dit overleg was geweest, had je het ook goed gedaan, want die acties komen vanzelf in de app naar voren. En gaan er weer uit als het niet meer nodig is.’

‘Cool.’

Inwerken

Voordat hij de vergadering afsluit, nog net binnen de tijd, heeft John nog een mededeling.

‘Dames en heren, ik heb nog goed nieuws. Jullie hebben al kennisgemaakt met Youssef, maar vanaf volgende week krijgen we er nog 6 extra operators bij, voor elke shift 2.’

Er ontstaat wat geroezemoes en Wolf neemt het woord: ‘Leuk en aardig, baas, maar hoe gaan we die allemaal tegelijk inwerken? En hoe weten we waar we ze in kunnen plannen? We weten natuurlijk niet wat iemand kan of niet.’

John glimlacht. ‘Ten eerste gaan we die mensen gewoon inwerken met de app, net als Bianca vandaag gaat doen met Youssef.  Dat kost haar nauwelijks extra tijd en binnen een dag kan Youssef zelf met de app aan de slag. Maar er is nog iets extra’s dat ik jullie wil laten zien.’ Hij toont op het scherm een audit in de app, met als onderwerp ‘skills’. ‘Wanneer je iemand inwerkt, geef je in deze audit per taak aan dat iemand erop is ingewerkt en in hoeverre ze de taak al beheersen. Dan weten we én of iemand al getraind is én we weten waar we hem of haar in kunnen zetten.’

‘En dat kan allemaal in de app?’

‘Het is niet alleen een app, Wolf, het is de combinatie van de app met het platform erachter. Alles wat we vandaag besproken hebben, doen we op basis van data uit het platform. Daarmee blijven we steeds verbeteren en zo maken we ons werk veiliger, efficiënter en leuker.’

‘Kom op John, niet zo overdreven,’ grapt Bianca. ‘Nu probeer je gewoon indruk te maken op onze nieuwe medewerker.’

John bloost. Ze heeft nog gelijk ook.

 

Wil je in de tussentijd al meer weten? Aarzel dan niet om contact op te nemen, we gaan graag met je in gesprek.

https://ezfactory.nl/demo-ez-go/ 

Interessante informatie?

Het netwerk van de Lean Portal.nl is altijd benieuwd hoe we verder kunnen helpen.