A-SAFE B.V.

Klantcase
12 april 2023 - geschreven door A-SAFE B.V.
  • Specialismes
  • Sectoren
  • Tags
Klantcase

DC supermarktketen Hoogvliet blij met A-SAFE

In het vorige DC van supermarktketen Hoogvliet in Alphen aan de Rijn was er regelmatig schade aan intern transport materieel, vloeren en de stalen aanrijdbeveiliging door botsingen. In het in 2020 geopende nieuwe distributiecentrum in Bleiswijk nam het bedrijf daarom geen halve maatregelen. Doelbewust koos men voor de unieke kunststof aanrijdbeveiliging van A-SAFE. 

In de praktijk ziet facilitair manager Jan Bergman resultaat, want het systeem zorgt voor minder schade aan het rijdende materieel en de afscheiding. “De investering betaalt zich terug.”

De kenmerkende gele vangrails met de zwarte staanders zijn een heuse blikvanger in het 72.000 m2 grote DC in Bleiswijk. De interne logistiek is ten opzichte van de oude situatie in Alphen aan de Rijn grotendeels gemechaniseerd met automatische infeed-stations, onbemande kranen die de pallets afzetten en na afroep worden gedefoiled en volautomatisch ge-depalletiseerd naar trays. Deze vervolgen hun weg via transportbanden naar een tijdelijk tray opslagmagazijn van waaruit de orders door dertien volautomatisch Order Picking Machinery (OPM) of semi-automatische Car Picking Systems (CPS) worden gepickt en op rolcontainers gezet voor transport.
In de mechanische en geautomatiseerde zones mogen geen mensen komen die niet bevoegd zijn. De aanrijdbeveiliging is gecompleteerd met doorloophekjes om bewustwording te creëren wanneer een gevaarlijk gebied wordt betreden Verder zijn laad- en losdeuren beschermd met de kunststof beschermpalen van A-SAFE. In het manuele magazijn waar de AGF-producten en diepvrieswaren worden verwerkt tot orders zijn onder andere vangrails en looppad cq werkplekbescherming geplaatst om medewerkers en materialen te beschermen tegen rijdende trucks bij het inbound- en replenishmentproces.

DC supermarktketen Hoogvliet blij met A-SAFE

Bescherming magazijnstellingen

Bij de inkoop van de magazijnstellingen heeft Bergman de bescherming achterwege gelaten. “Stelling leveranciers leveren traditioneel stalen beschermers met alle gevolgen van dien, het systeem van A-SAFE bestaat uit kopsekant beschermers opgebouwd uit ronde palen met een meedraaiende ring waartussen een flexibele rail wordt gemonteerd.

Dit systeem zorgt voor geleiding van de truck en voorkomt dat de paal uit de vloer wordt gereden. Op alle stelling staanders zit de A-SAFE rackguard stellingbeschermer gemonteerd. Een klik profiel dat niet geboord of gebout hoeft te worden maar wel de energie van een aanrijding absorbeert en zo schade voorkomt”

Merkbaar minder schades

Al met al is er duizenden meters aanrijdbeveiliging gemonteerd. Een ingrijpende operatie -niet alleen qua ontwerp en montage- maar ook financieel. Desondanks is facilitair manager van het DC van Hoogvliet Jan Bergman ervan overtuigd dat de investering zich in de loop der tijd terugverdient. “We zijn nu twee jaar operationeel en er zijn al merkbaar minder schades gedetecteerd aan de afscheidingen en trucks. Uiteraard rijden er wel eens trucks tegen de kunststof vangrails of kolombeveiliging aan, maar het materiaal is zo veerkrachtig dat botsingen uitstekend worden opgevangen. We zien nu al dat we veel minder schades hoeven te herstellen aan staanders van magazijnstellingen, de afscheiding zelf en de betonvloer.”

“A-SAFE staat pal voor haar kwaliteit, zonder vorm van arrogantie”,  Jan Bergman Manager Facilitair Hoogvliet

Tijdens zijn oriëntatie voor de inrichting van het in 2020 geopende DC nam Bergman zich al voor om een kunststof aanrijdbeveiliging aan te schaffen in plaats van staal. “Een stalen systeem veroorzaakt bij een botsing behoorlijke schade aan trucks en trekt daarbij de betonvloer kapot. Dat is met kunststof absoluut niet het geval; een grote kostenbesparing derhalve.” Bergman had de keuze uit een aantal leveranciers, maar koos na een referentiebezoek van een klant van A-SAFE voor haar producten. “Ik weet nog goed dat de CEO van A-SAFE Nederland destijds demonstratief achter de vangrails van A-SAFE ging staan en aan de truckchauffeur liet weten dat hij bewust tegen de vangrails moest aanrijden. Zoveel vertrouwen had hij in de bescherming! Ik dacht potverdorie; dat product moet ik hebben.”

Verende vangrails

Zoals wellicht bekend bij de lezers van Warehouse Totaal is de aanrijdbeveiliging uitgevoerd in de gepatenteerde flexibele kunststof, genaamd Memaplex™. Zelfs bij herhaaldelijke aanrijdingen veert de rail terug in haar oorspronkelijke positie zonder zichtbare schade. Daarmee voorkomt de beheerder van het DC dus onderhoud- en reparatiekosten aan de afscheiding en de onderliggende vloer. Bergman: “De prestaties van haar product kan A-SAFE garanderen via de keuring van TÜV-Nord volgens de PAS 13 richtlijn, een zeer strenge kwaliteitsnorm die beschrijft waaraan aanrijdbeveiliging moet voldoen. Dat wekt zeker vertrouwen bij ons dat we over een duurzaam en kwalitatief hoogstaande beveiliging beschikken.”

Flexibel koppelbaar

Volgens Bergman biedt de kunststof aanrijdbeveiliging van A-Safe nog meer voordelen. Afgezien van de in zijn ogen representatieve uitstraling is het materiaal goed te reinigen en kan het systeem modulair worden uitgebouwd door middel van een gepatenteerd koppelingssysteem. Daarmee is de klant dus flexibel in de configuratie van de afscheiding tussen mensen en machines c.q. rijdend materieel.

“Ja voor u zit een meer dan tevreden facilitair manager”, zegt Bergman als hij zijn eindconclusie over de samenwerking met A-SAFE en haar product geeft. “Het ontwerp -en montageproces verliep heel prettig en soepel. Ze staan absoluut voor hun proces- en productkwaliteit, zonder enig spoor van arrogantie. Wij hebben er een duurzame partner bij!”

Artikel tot stand gekomen in samenwerking met WarehouseTotaal.

Interessante informatie?

Het netwerk van de Lean Portal.nl is altijd benieuwd hoe we verder kunnen helpen.