Leanmakers

Klantcase
14 januari 2021 - geschreven door Leanmakers
  • Specialismes
  • Sectoren
  • Tags
Klantcase

B&S goes LEAN

Dankzij Leanmakers van 'getting the job done' naar lerende organisatie B&S goes LEAN

Het in Dordrecht gevestigde B&S is een logistieke groothandel die zich richt op nichemarkten als overheid en defensie, scheepvaart, luchtvaart, retail, travel en cruisemaatschappijen.  . “We leveren voedsel en drank, in allerlei vormen”, vertelt Logistiek directeur Joel Haas. “Dat doen we wereldwijd, ook in onrustige gebieden als Afghanistan en Irak. Het bedrijf, legt hij uit, heeft twee warehouses (Dordrecht en Spijkenisse) en zo’n 519 medewerkers waarvan 300 leden kantoorpersoneel. Hoewel alles naar tevredenheid verloopt, besloot B&S eind vorig jaar toch een beroep te doen op Leanmakers om medewerkers te trainen in het lean gedachtegoed. Joel maakt duidelijk waarom: “In onze cultuur stond lange tijd ‘getting the job done’ centraal. Op zich een goede eigenschap en zowel bij onze klanten als intern zorgde dat voor tevredenheid.”

B&S maakte de afgelopen jaren echter flinke groei door. Zo  vond er een uitbreiding van het huidige warehouseplaats en is het magazijnopperlvak verviervoudigd, vertelt Joel.. Daardoor moesten zaken anders worden aangepakt en verdwenen bepaalde routines. “Je zag dat er links en rechts wat foutjes in slopen ende controle wat minder werd. Daar hebben we direct op ingespeeld. We wilden naar een meer lerende organisatie toe en daar sluit de lean-aanpak perfect bij aan. Deze aanpak legt namelijk de focus  op procesoptimalisatie van productiviteit en kwaliteit.”

B&S goes LEAN

Via een van hun relaties kwam B&S in contact met Leanmakers. “Onze relatie was zeer over hun werkwijze te spreken.” Eind vorig jaar begon het traject waarbij onder meer het gebruik van dagstartborden aan bod komt, zegt Joel. “Medewerkers komen ’s ochtends bijeen om zowel gisteren als vandaag te bespreken – wat ging er goed, en welke aspecten kunnen we verbeteren? Dat leidt tot lerend vermogen. Hard werken was en is hier nooit een probleem, maar dankzij de lean-aanpak kunnen we dingen verbeteren – medewerkers nemen niet zo maar iets aan, ze denken mee. Dat stimuleert het teamgevoel en leidt tot meer betrokkenheid”, vertelt Joel Haas – Director Global Logistics B&S.

De introductie van de dagstartborden is een onderdeel van het traject, daarnaast is er de wekelijkse begeleiding door Leanmakers van projecten. “Er zijn drie verschillende opleidingsniveaus waaronder tot projectmanagers die verbeterprojecten aansturenOver Leanmakers, zegt hij tot slot, is hij zeer te spreken. “De samenwerking is perfect. Het zijn ‘down to earth’ mensen die onze organisatie kritisch bekijken, met concrete feedback komen en duidelijkheid scheppen middels goede praktijkvoorbeelden. Dat is ook de reactie van onze medewerkers. De aanbeveling van onze relatie kan ik alleen maar onderschrijven.”

 
Video

Interessante informatie?

Het netwerk van de Lean Portal.nl is altijd benieuwd hoe we verder kunnen helpen.